Co se připravuje

Vzhledem k tomu, že kniha Turbíny pro Luftwaffe popisuje pouze německý směr vývoje prvních proudových motorů a letounů, tak je možné, že vznikne i publikace druhá. Nyní nyní je autor ve fázi sběru podkladů pro zamýšlené knižní zpracování počátků paralelního vývoje angloamerických turbokompresorových motorů a jejich nosičů.

Je to opět poměrně obsáhlé téma s množstvím cizojazyčných zdrojů, kde by neměly chybět následující obsahové body:

  1. vývoj proudových motorů ve Velké Británii do roku 1930 (A. A. Griffith, …)
  2. průkopník Frank Whittle (Whittle Unit, Power Jets, firma Rover)
  3. experimentální letoun Gloster E.28/39 Squier s motorem W.1
  4. radiální motory Rolls Royce (B23 Welland, RB 37 Derwent, RB41 Nene, RB50 Trent …)
  5. popis konstrukce stíhacího stroje Gloster Meteor (F.9/40)
  6. firma de Havilland (H1 Goblin Series I a II, H2 Ghost, letouny DH100 Vampire, DH108 Swallow a DH112 Venom)
  7. Metrovick (axiální motor F.3 Beryl, stíhací hydropolán Saunders Roe SR/A1)
  8. ostatní britské značky (Armstrong Siddeley, Bristol …)
  9. počáteční proudový vývoj v USA (domácí vývoj, radiální motory z Velké Británie, motor I-A)
  10. první americké reaktivní letouny (pokusný P-59 Airacomet, stíhací F-80 Shooting Star a F-84 Thunderjet)
  11. první axiální motory USA (motor J-33, letoun F-86 Sabre)
  12. licenční motory VB v zahraničí (Francie – Hispano Suiza, Kanada, Švédsko)
  13. radiální motory v SSSR (Klimov RD-45, RD-500, VK-1)
  14. letouny s radiálními motory (La-174, La-15, La-200, Jak-23, Su-15, MiG-15 a 15bis, MiG-17, I-320, IL-28, Tu-20, Tu-14)
  15. raná licenční výroba v ČSSR (radiální motory M-05 a 06, stíhačka MiG-15 a 17)

RR Nene

Řez britským radiálním  motorem Rolls-Royce Nene, jenž si přímo říká o popsání konstrukce a funkce tohoto známého poválečného motoru

P-59 Airacomet (I-16)

Levý motor typu General Electric I-16 v gondole prvního amerického sériově vyráběného proudového letounu Bell P-59 Airacomet

Sovětský poválečný dvoumístný přepadový letoun Su-15 se dvěma netradičně uloženými radiálními motory RD-45F (kopie britského proudového motoru Rolls-Royce Nene)

 

 

Komentáře jsou uzavřeny.