Zrod a popis prvních německých proudových motorů, takto zní podtitul nové knihy Turbíny pro Luftwaffe, kterou bych zde chtěl představit. Pokud bych měl obsah této publikace zhustit do jedné věty, pak by zněla třeba takto: pokud sníte o tom, že byste se chtěli vrátit do minulosti a pilotovat stíhací stroj Messerschmitt Me 262 Schwalbe, pak tuto knihu musíte mít. S trochou nadsázky lze říci, že je v této knize téměř vše, co jste chtěli vědět o tehdejších (nejen) turbokompresorových leteckých pohonných jednotkách, ale neměli jste se kde zeptat.
Eduard Dokoupil, autor.
Obálka knihy a na ní ilustrace Zdeňka Macháčka. Jedná se o proudové samokřídlo Horten H IX V2 dne 18. února 1945 na letišti v Oranienburgu
Text z obálky knihy
Pro většinu lidí je pístový letecký motor s klasickou vrtulí cosi celkem přirozeného, Naproti tomu proudový pohon letadel v sobě ukrývá něco téměř tajemného. Zvídavý člověk si může klást otázku, jak funguje takový motor a kde jsou kořeny dnešních pohonných jednotek velkých dopravních letadel. A jak vlastně vypadala první letadla s turbokompresorovými motory a jakým způsobem se tyto stroje ovládaly?
Právě na tyto i další otázky může čtenář nalézt odpověď v této knize. Na pozadí II. světové války publikace nabízí komplexní popis problematiky rané proudové letecké techniky, jež se za složitých podmínek rodila na území Třetí říše. Mezi směsicí geniálních i bizarních projektů může čtenář nahlédnout do technických detailů tehdejších motorů i vojenských letadel vynikajících německých konstruktérů, které však připravily o život mnoho odvážných zkušebních pilotů.
I když byla tato zařízení stvořena především pro službu zločinnému nacistickému režimu, přináší přesto tato kniha nevšední příběhy obrovské píle a odhodlání posunout hranice výkonů létajících prostředků směrem k magické mezi rychlosti zvuku.
Symbol úsvitu proudové letecké techniky – německý experimentální letoun Heinkel He 178, první letoun na světě, poháněný čistě turbokompresorovým motorem (první vzlet 28. 8. 1939)
Řez německým druhoválečným axiálním motorem Jumo 004B, jenž byl prvním hromadně vyráběným turbokompresorovým pohonem na světě