Typ KMZ 8.922, výroba 1984 – 2005, (ukrajinsky Дніпро)
Třímístný motocykl s otevřeným postranním vozíkem (vpravo), s hnaným zadním kolem motocyklu a s hnaným kolem postranního vozíku, s brzdami na všechna tři kola. Se sedadly motocyklu buď oddělenými nebo sdruženými (typ lavice)
Verze KM3-8.9226 s postranním vozíkem, KM308.157-01 bez postranního vozíku
Výrobce podvozku i motoru: Kyjevský motocyklový závod (KMZ), ulice Kagatnaja číslo 8 v Ševčenkovské čtvrti,
Technické údaje
Délka: 2430 mm
Šířka: 1700 mm
Výška: 1080 mm
Rozchod kol motocyklu: 1510 mm
Rozvor: 1200 mm
Světlá výška: ne méně než 125 mm
Hmotnost suché motorky s vozíkem: 355 kg
Hmotnost vozíku: 120 kg
Hmotnost přípustného nákladu včetně řidiče a dvou cestujících: 260 kg
Přípustná celková hmotnost: 615 kg
Maximální zatížení nápravy: 2,49 kN
Největší technicky přípustná hmotnost na nápravu: 190/350/160 kg
Poměr výkon/hmotnost: 0,0662 kW/kg
Maximální rychlost na zpevněném povrchu: ne méně než 95 km/h
Spotřeba paliva: ne více než 8 litrů (na dálnici ne více než 10 litrů)
Spotřeba oleje: ne více než 0,15 l/100 km
Brzdná dráha z 80 km/h: ne větší než 49,2 m
Vnější hluk vozidla: stojícího 76/3900 dB/min-1; za jízdy 82 dB
Typ motoru MT10-32
Zaveden od poloviny roku 1985, snížení max. výkonu, zlepšení točivého momentu ve středních otáčkách, od roku 1988 jen dvě žebra na krytu hlavy
Motor: čtyřtaktní benzínový dvouválec s protiběžnými písty (KMZ-8.15501), vzduchem chlazený, plně záměnný s předchozím MT10-36
Obsah motoru: 649 cm3
Kompresní poměr: 7,0 (8,5 u vývozních verzí pro palivo s vyšším oktanovým číslem)
Zdvih pístu x průměr: 68 mm x 78 mm
Rozvod: OHV s dvěma ventily na válec (sací pr. 40, výfukový pr. 37 mm, pr. dříku 7,96 mm), centrální vačkový hřídel hnaný ozubenými koly
Maximální výkon: ne méně než 32 HP / 23,5 kW při 5200 ot/min
Max. točivý moment: 47 Nm (50 Nm) při 4000-4500 ot/min)
Výkon jednotky: 0,04 kW / kg
Maximální otáčky: 5200 ot./min
Mazací systém motoru je kombinovaný (tzn. tlakový oběžný a s broděním), s mokrou klikovou skříní. Má odstředivý čistič oleje na klikové hřídeli, zubové jednostupňové čerpadlo, provozní tlak oleje 0,3-0,6 MPa.
Vysílač tlaku oleje: typ MM126
Ložiska valivá (s radiální vůlí C3): klika vpředu 6209 (ruské ozn. 209) a vzadu N209ECP (42209 válečkové); vačková hřídel vpředu 6205 (205) a vzadu 6204 (204)
Spojka: suchá, dvoukotoučová, průměr 180 mm, ovládaná levou páčkou na řídítkách
Značky na setrvačníku: B-horní úvrať pístů, P-základní bod předstihu
Karburátory: K-65T pro každý válec (také K63T u starších), s ručně ovládaným sytičem; difuzor pr. 26, hlavní tryska 165 (pr. 2,65 mm), volnoběžná tryska 50 (pr. 0,7 mm)
Palivo: benzín LO-72 nebo LO-76 (72-80 oktanů)
Emise: předpis EHK OSN č. 40.01
Převodovka MT804 (KMZ-8.15504000)
Manuální čtyřstupňová s ovládáním levou nohou (I. stupeň dolů, zbytek nahoru), s ozubenými koly ve stálém záběru, s mazací náplní oddělenou od motoru
Zpětný chod ruční pákou na pravé stráně při zařazeném hlavním neutrálu (zařazeno v poloze dopředu)
Převodové poměry:
první rychlostní stupeň – 4.11 (3,6 ??? 36/10 zubů)
druhý rychlostní stupeň – 2,28 (32/14 zubů)
třetí rychlostní stupeň – 1,70 (39/17 zubů)
čtvrtý rychlostní stupeň – 1,30 (36/20 zubů)
zpětný chod – 3,67
Převodový poměr hlavního převodového stupně – 4,625
Koncový redukční převod sajdkáry: 2,4
Pohon je přenášen na zadní kolo kardanem (ozn. MT905301, délka 288 mm) se kuželovým převodem se spirálními zuby u zadního kola
Diferenciál: čelní ozubený, bez uzávěrky, koeficient asymetrie 19:11 (asi 60/40 %)
Podvozek
Rám: dvojitý kolébkový, svařovaný z trubek, typ KMZ-8.92209100
Sidecar: osobní typ, jednomístný s úložným prostorem a nosičem náhradního kola, typ BP50510, uložený na pryžových blocích, s pákovým zavěšením kola
Přední vidlice: teleskopická s pružinově-hydraulickými tlumiči, s kluzáky upside-down a se seřiditelným třecím tlumičem kmitů
Odpružení zadních kol: vahadlo s pružinově-hydraulickými tlumiči se seřiditelnou tuhostí
Kola: vzájemně záměnná s pneumatikami 3,75×19 (95-484 mm), alternativně 4×19, ráfky 2,15×19,; na ose kola 2 kuželíková ložiska, obě zadní kola mohou být zesílená čtyřmi přídavnými paprsky
Brzdy: mechanické čelisťové na všechna kola, vepředu dvouklíčové, pouze provozní, seřiditelné, kompenzace opotřebení obložení
Elektrická výzbroj
Zapalování: akumulátorové, 12V 9Ah (ukostření mínus pól), typ 6MTS-9, bateriový spínač 46.3710
Zapalovací cívka: typ B204 (dvouvývodová), nebo B201
Alternátor: třífázový synchronní G-424 (1974) 14V, 150 W, 3,7 kg
Regulátor napětí: 33.3702
Nastavení úhlu zážehu: automatické, odstředivý regulátor (přerušovač/rozdělovač) typu PM-302A
Zapalovací svíčky: A14V s krátkým závitem (ekvivalent např. NGK BP6HS, Brisk N15YC), nebo s dlouhým závitem
Klakson: S205B (S304)
Přední reflektor: FG137-B (dvouvláknová žárovka 45/40 W + parkovací žárovka)
Zadní světlo na motocyklu: typ 17.3716 (brzdové a obrysové s osvětlením registrační značky
sidecar: přední světlo PF232B, zadní světlo FP219B
Kontrolní světla PD20D/M/E (poslední číslo podle barvy – zelená/modrá/červená)
Přerušovač blinkrů: PC-427
El. zásuvka u akumulátoru: typ 47K
Přístrojová deska a ovladače
Spínací skříňka je třípolohová s pohybem klíčku ve směru hodinových ručiček:
0 – vše vypnuto (lze vyjmout klíček)
1 – provozní poloha, všechna zařízení fungují (klíček nelze vyjmout)
2 – parkovací poloha, svítí jen obrysová světla (klíček lze vyjmout)
Ovladače na řídítkách
Vlevo: přepínač potkávacích/dálkových světel (nahoru dálková); přepínač směrových světel (třípolohový); úplně dole tlačítko houkačky
Vpravo: nouzový vypínač motoru (nahoru vypnuto); třípolohový přepínač světel (vpravo osvětlení vypnuto, uprostřed denní svícení, vlevo noční svícení)
Kontrolní světla (zleva doprava):
neutrál mezi 1. a 2. rychl. stupněm, mazání, dálková světla, dobíjení, směrová světla
Pojistky (u hlavy řízení): 4 kusy 15A, typ PR 11M (shora dolů):
N1: spínač den/noc
N2: světelný okruh
N3: klakson, brzdová světla, kontrolní světla neutrálu a brzdových světel
N4: směrová světla (může být i pojistka 10A)
Náplně
Nádrž – 19 l (z toho rezerva 2 litry)
Skříň motoru – 2,2l , olej M-8V, specifikace 10W-60, 15W-50 (M6AD), 20W-50; výměna po 10 000 km
Skříň převodovky – 1,5l , M-8V nebo TAP-15Vspecifikace 75W-90, 80W-90 (GL4); výměna po 10 000 km
Hlavní převodovka – 0,1l, TAP-15V nebo TSp-15K, specifikace 75W-140, 80W-140 (SAE 90, API GL3); měnit po 10 000 km
Diferenciál – 0,1l, dtto; měnit po 10 000 km
Reduktor na kola vozíku – 0,2l, dtto; měnit po 5000 km
Přední odpružení – 0,130 l, MGP-10 nebo AŽ-12T; měnit po 10 000 km
Zadní tlumič – 0,10 litru (model 8.922-02) nebo 0,105 litru (model 8.922-05); náplň měnit po 10 000 km
Valivá ložiska (např. řízení a kol, drážkování kardanu): Lithol-24
Údaje o seřízení:
Vůle ventilů při 15-20 °C:
sací ventil: 0,07 mm
výfukový ventil: 0,07 mm
Mezera přerušovače: 0,4-0,6 mm
Mezera na elektrodách svíčky: 0,5-0,65 mm
Mezera mezi vybíječem a vývodem zapalovací cívky: 9 mm
Sbíhavost kola vozíku: 25 mm až 60 mm
Odklon motocyklu od vozíku: 1° až 2°
Další údaje
Tlak vzduchu v předním kole a v kole vozíku: 1,5-1,6 kg/cm2
Tlak v zadním kole: 2,5-2,6 kg/cm2 (typ BP09800)
Úhel předstihu zapalování ve vztahu k horní úvrati pístu: 32-36 stupňů
Zajíždění: do 2500 km (po tu dobu omezená rychlost)
Kontrolní intervaly: M-1 po 5000 km, M-2 po 10 000 km