Moto Dněpr MT 16

Typ KMZ 8.922, výroba 1984 – 2005, (ukrajinsky Дніпро)

Třímístný motocykl s otevřeným postranním vozíkem (vpravo), s hnaným zadním kolem motocyklu a s hnaným kolem postranního vozíku, s brzdami na všechna tři kola. Se sedadly motocyklu buď oddělenými nebo sdruženými (typ lavice)

Verze KM3-8.9226 s postranním vozíkem, KM308.157-01 bez postranního vozíku

Výrobce podvozku i motoru: Kyjevský motocyklový závod (KMZ), ulice Kagatnaja číslo 8 v Ševčenkovské čtvrti,


Technické údaje

Délka: 2430 mm

Šířka: 1700 mm

Výška: 1080 mm

Rozchod kol motocyklu: 1510 mm

Rozvor: 1200 mm

Světlá výška: ne méně než 125 mm

Hmotnost suché motorky s vozíkem: 355 kg

Hmotnost vozíku: 120 kg

Hmotnost přípustného nákladu včetně řidiče a dvou cestujících: 260 kg

Přípustná celková hmotnost: 615 kg

Maximální zatížení nápravy: 2,49 kN

Největší technicky přípustná hmotnost na nápravu: 190/350/160 kg

Poměr výkon/hmotnost: 0,0662 kW/kg

Maximální rychlost na zpevněném povrchu: ne méně než 95 km/h

Spotřeba paliva: ne více než 8 litrů (na dálnici ne více než 10 litrů)

Spotřeba oleje: ne více než 0,15 l/100 km

Brzdná dráha z 80 km/h: ne větší než 49,2 m

Vnější hluk vozidla: stojícího 76/3900 dB/min-1; za jízdy 82 dB


Typ motoru MT10-32

Zaveden od poloviny roku 1985, snížení max. výkonu, zlepšení točivého momentu ve středních otáčkách, od roku 1988 jen dvě žebra na krytu hlavy

Motor: čtyřtaktní benzínový dvouválec s protiběžnými písty (KMZ-8.15501), vzduchem chlazený, plně záměnný s předchozím MT10-36

Obsah motoru: 649 cm3

Kompresní poměr: 7,0 (8,5 u vývozních verzí pro palivo s vyšším oktanovým číslem)

Zdvih pístu x průměr: 68 mm x 78 mm

Rozvod: OHV s dvěma ventily na válec (sací pr. 40, výfukový pr. 37 mm, pr. dříku 7,96 mm), centrální vačkový hřídel hnaný ozubenými koly

Maximální výkon: ne méně než 32 HP / 23,5 kW při 5200 ot/min

Max. točivý moment: 47 Nm (50 Nm) při 4000-4500 ot/min)

Výkon jednotky: 0,04 kW / kg

Maximální otáčky: 5200 ot./min

Mazací systém motoru je kombinovaný (tzn. tlakový oběžný a s broděním), s mokrou klikovou skříní. Má odstředivý čistič oleje na klikové hřídeli, zubové jednostupňové čerpadlo, provozní tlak oleje 0,3-0,6 MPa.

Vysílač tlaku oleje: typ MM126

Ložiska valivá (s radiální vůlí C3): klika vpředu 6209 (ruské ozn. 209) a vzadu N209ECP (42209 válečkové); vačková hřídel vpředu 6205 (205) a vzadu 6204 (204)

Spojka: suchá, dvoukotoučová, průměr 180 mm, ovládaná levou páčkou na řídítkách

Značky na setrvačníku: B-horní úvrať pístů, P-základní bod předstihu

Karburátory: K-65T pro každý válec (také K63T u starších), s ručně ovládaným sytičem; difuzor pr. 26, hlavní tryska 165 (pr. 2,65 mm), volnoběžná tryska 50 (pr. 0,7 mm)

Palivo: benzín LO-72 nebo LO-76 (72-80 oktanů)

Emise: předpis EHK OSN č. 40.01


Převodovka MT804 (KMZ-8.15504000)

Manuální čtyřstupňová s ovládáním levou nohou (I. stupeň dolů, zbytek nahoru), s ozubenými koly ve stálém záběru, s mazací náplní oddělenou od motoru

Zpětný chod ruční pákou na pravé stráně při zařazeném hlavním neutrálu (zařazeno v poloze dopředu)

Převodové poměry:

první rychlostní stupeň – 4.11  (3,6 ??? 36/10 zubů) 

druhý rychlostní stupeň – 2,28 (32/14 zubů)

třetí rychlostní stupeň – 1,70 (39/17 zubů)

čtvrtý rychlostní stupeň – 1,30 (36/20 zubů)

zpětný chod – 3,67

Převodový poměr hlavního převodového stupně – 4,625

Koncový redukční převod sajdkáry: 2,4

Pohon je přenášen na zadní kolo kardanem (ozn. MT905301, délka 288 mm) se kuželovým převodem se spirálními zuby u zadního kola

Diferenciál: čelní ozubený, bez uzávěrky, koeficient asymetrie 19:11 (asi 60/40 %)


Podvozek

Rám: dvojitý kolébkový, svařovaný z trubek, typ KMZ-8.92209100

Sidecar: osobní typ, jednomístný s úložným prostorem a nosičem náhradního kola, typ BP50510, uložený na pryžových blocích, s pákovým zavěšením kola

Přední vidlice: teleskopická s pružinově-hydraulickými tlumiči, s kluzáky upside-down a se seřiditelným třecím tlumičem kmitů

Odpružení zadních kol: vahadlo s pružinově-hydraulickými tlumiči se seřiditelnou tuhostí

Kola: vzájemně záměnná s pneumatikami 3,75×19 (95-484 mm), alternativně 4×19, ráfky 2,15×19,; na ose kola 2 kuželíková ložiska, obě zadní kola mohou být zesílená čtyřmi přídavnými paprsky

Brzdy: mechanické čelisťové na všechna kola, vepředu dvouklíčové, pouze provozní, seřiditelné, kompenzace opotřebení obložení


Elektrická výzbroj

Zapalování: akumulátorové, 12V 9Ah (ukostření mínus pól), typ 6MTS-9, bateriový spínač 46.3710

Zapalovací cívka: typ B204 (dvouvývodová), nebo B201

Alternátor: třífázový synchronní G-424 (1974) 14V, 150 W, 3,7 kg

Regulátor napětí: 33.3702

Nastavení úhlu zážehu: automatické, odstředivý regulátor (přerušovač/rozdělovač) typu PM-302A

Zapalovací svíčky: A14V s krátkým závitem (ekvivalent např. NGK BP6HS, Brisk N15YC), nebo s dlouhým závitem

Klakson: S205B (S304)

Přední reflektor: FG137-B (dvouvláknová žárovka 45/40 W + parkovací žárovka)

Zadní světlo na motocyklu: typ 17.3716 (brzdové a obrysové s osvětlením registrační značky
sidecar: přední světlo PF232B, zadní světlo FP219B

Kontrolní světla PD20D/M/E (poslední číslo podle barvy – zelená/modrá/červená)

Přerušovač blinkrů: PC-427

El. zásuvka u akumulátoru: typ 47K


Přístrojová deska a ovladače

Spínací skříňka je třípolohová s pohybem klíčku ve směru hodinových ručiček:

0 – vše vypnuto (lze vyjmout klíček)

1 – provozní poloha, všechna zařízení fungují (klíček nelze vyjmout)

2 – parkovací poloha, svítí jen obrysová světla (klíček lze vyjmout)

Ovladače na řídítkách

Vlevo: přepínač potkávacích/dálkových světel (nahoru dálková); přepínač směrových světel (třípolohový); úplně dole tlačítko houkačky

Vpravo: nouzový vypínač motoru (nahoru vypnuto); třípolohový přepínač světel (vpravo osvětlení vypnuto, uprostřed denní svícení, vlevo noční svícení)

Kontrolní světla (zleva doprava):

neutrál mezi 1. a 2. rychl. stupněm, mazání, dálková světla, dobíjení, směrová světla

Pojistky (u hlavy řízení): 4 kusy 15A, typ PR 11M (shora dolů):

N1: spínač den/noc

N2: světelný okruh

N3: klakson, brzdová světla, kontrolní světla neutrálu a brzdových světel

N4: směrová světla (může být i pojistka 10A)


Náplně

Nádrž – 19 l (z toho rezerva 2 litry)

Skříň motoru – 2,2l , olej M-8V, specifikace 10W-60, 15W-50 (M6AD), 20W-50; výměna po 10 000 km

Skříň převodovky – 1,5l , M-8V nebo TAP-15Vspecifikace 75W-90,  80W-90 (GL4); výměna po 10 000 km

Hlavní převodovka – 0,1l, TAP-15V nebo TSp-15K, specifikace 75W-140, 80W-140 (SAE 90, API GL3); měnit po 10 000 km

Diferenciál – 0,1l, dtto; měnit po 10 000 km

Reduktor na kola vozíku – 0,2l, dtto; měnit po 5000 km

Přední odpružení – 0,130 l, MGP-10 nebo AŽ-12T; měnit po 10 000 km

Zadní tlumič – 0,10 litru (model 8.922-02) nebo 0,105 litru (model 8.922-05); náplň měnit po 10 000 km

Valivá ložiska (např. řízení a kol, drážkování kardanu): Lithol-24


Údaje o seřízení:

le ventilů při 15-20 °C:

sací ventil: 0,07 mm

výfukový ventil: 0,07 mm

Mezera přerušovače: 0,4-0,6 mm

Mezera na elektrodách svíčky: 0,5-0,65 mm

Mezera mezi vybíječem a vývodem zapalovací cívky: 9 mm

Sbíhavost kola vozíku: 25 mm až 60 mm
Odklon motocyklu od vozíku: 1° až 2°


Další údaje

Tlak vzduchu v předním kole a v kole vozíku: 1,5-1,6 kg/cm2

Tlak v zadním kole: 2,5-2,6 kg/cm2 (typ BP09800)

Úhel předstihu zapalování ve vztahu k horní úvrati pístu: 32-36 stupňů

Zajíždění: do 2500 km (po tu dobu omezená rychlost)

Kontrolní intervaly: M-1 po 5000 km, M-2 po 10 000 km

Komentáře jsou uzavřeny.